Ekspedisi Kayak

Caving Gua Tempurung

7:02 AM

Sabtu pagi yang dingin.

Seawal jam 5.30 pagi Ummi sudah bangun mandi bersiap dan menunggu waktu Subuh.

Seusai Solat Subuh bersegera mengambil telefon.

Berkali kali mendail nombor menelefon rakan rakan yang akan menyertai.

Risau apabila ada yang tidak menjawab.

Masih tidurkah?

Jam 6.05 pagi, Ummi bersegera menjemput rakan untuk di bawa ke sekolah.

Tempat berkumpul sebelum bertolak memulakan perjalanan.

Syukur apabila ramai yang sudah ada.

Cuma anak anak murid ada beberapa orang yang agak lambat bersiap.

Lebih kurang jam 6.45 pagi. Bas memulakan perjalanan.


Kami singgah sebentar di RnR Rawang untuk bersarapan.

Perjalanan yang mengambil masa lebih kurang 3 jam,

akhirnya kami selamat tiba di Gua Tempurung lebih kurang jam 10.30 pagi.

Aktiviti pertama yang kami lakukan ialah menjelajah Gua Tempurung.

Our Guide Mr. Gurnam aka Mr. G seorang yang sangat berinformasi

dalam menerangkan tentang sejarah dan bentuk muka bumi Gua Tempurung

yang sudah berusia ratusan juta tahun.

Mr. G

Pada awalnya, Mr. G menunjukkan sebatang sungai kecil sebelum memasuki Gua Tempurung.

Sungai itu nampak kecil dan nampak tidak penting.

Tetapi hakikatnya sungai yang kecil itulah sebenarnya berperanan besar

dalam membentuk Gua Tempurung.

 Sungai yang kecil ini berperanan besar dalam  membentuk Gua Tempurung ini


Perjalanan di Gua Tempurung mempunyai 2 bahagian.

Bahagian pertama hanya melalui tangga tangga yang tinggi dan kawasan ini berlampu.

Tidak mengapa jika tiada lampu suluh.

 Laluan trek bertangga dan berlampu


 Stalagtite dan stalagmite yang bakal bercantum 


Bahagian kedua Gua Tempurung ini pula memerlukan lampu suluh.

Lebih baik jika anda ada 'headlamp' kerana agak sukar memegang lampu suluh,

apabila berada di bahagian bawah Gua Tempurung ini yang sangat gelap dan berair.

Tidak dilupakan bercerun dan anda perlu merangkak di dalam air.


Kawasan berpagar ini sempadan untuk ke bahagian kedua Gua Tempurung


Antara cerun yang kami lalui di bahagian kedua Gua Tempurung

Kawasan yang berair dan perlu merangkak, Ummi tidak sempat langsung untuk mengambil gambar,

kerana pergerakan yang cepat, selain dari itu, tersangat gelap.

My handphone tak mungkin berjaya mengambil gambar yang elok.

Paling seronok berada di Gua Tempurung ni,

walaupun ini bukan kali pertama bagi Ummi ialah,

di bahagian kedua yang agak mencabar.

Memandangan Ummi suka aktiviti lasak begini.

Dan yang paling penting ialah pendedahan kepada anak murid,

tentang bagaimana Gua Tempurung ini terbentuk,

melihat dan merasai sendiri stalagtite dan stalagmite,

batu kristal dan batu kapur yang ada dalam gua,

merasai sendiri pengalaman meneroka gua yang berusia ratusan juta tahun ini,

walau sehebat mana Ummi bercerita,

pengalaman itu perlu dirasai sendiri,

datanglah dan lawatlah Gua Tempurung ini,

tidak mahal, lebih kurang RM30-40 sahaja.

Tetapi pengalaman yang anda dapat sangatlah bernilai,

kerana itu Ummi datang dan jelajah Gua Tempurung untuk kali kedua,

walaupun baru sahaja lakukan aktiviti yang sama tahun lepas.

Ceria berjaya menamatkan penjelajahan



Gambar terakhir di gua

  Alhamdulillah, tamat :)


You Might Also Like

0 comments

Followers

Follow Ummu Iman Khalis